Na našem webu používáme cookies.
Některé z nich jsou k fungování stránek nezbytné, ale o těch ostatních můžete rozhodnout sami.
Základní principy Montessori pedagogiky
Montessori pomáhá dětem využít jejich potenciál.
„Děti jsou upřímné, čisté, zvídavé bytosti, které zvládnou velké věci.“M.M.
Nechme je užívat si svých úspěchů:
- pomocí aktivit v praktickém životě, matematice a jazyka
- v rozvoji smyslů ve smyslové výchově
- z malých i velkých objevů, ze zkoumání zákonitostí v kosmické výchově
pomocí Montessori pomůcek, které jsou propracované, dávají smysl a mají řád.
Základ najdeme v praktickém životě - přináší dítěti dovednosti, které mu dávají smysl. Souvisí s každodenním životem dítěte. Umožňuje dětem napodobovat dospělé. Dělat doopravdy reálné činnosti, to je láká a upoutává jejich pozornost. Pomocí aktivit z praktického života si dítě vytváří pocit sounáležitosti a osvojuje základy společenského života. Procvičování praktických činností: umývání rukou, přichystání svačiny, oblékání, zametání, přesívání, nalévání, vaření, skládání, třídění, stříhání, umění si poradit v každodenních situacích. Dítě se tak zdokonaluje v sebeobsluze a tvoří se z něj zdravě sebevědomý a nezávislý člověk. Opakovanou činností dítě podporuje svoji soustředěnost. V období prvních tří let u dítěte probíhá neustálé a velmi intenzivní učení a osvojování dovedností. Co se dítě v tomto období naučí, z toho bude čerpat v budoucnu.
Smyslová výchova rozvíjí a zdokonaluje smysly, a tím u dítěte zvyšuje intelekt. Dítě se učí pomocí ruky a mysli. Procvičujeme rozlišování barev, tvarů, hmotnosti, vytváření posloupnosti, vnímání různých povrchů, materiálů, vůní, či chůtí. Zapojujeme smysly – zrak, hmat, čich, chuť, sluch. Cílem smyslové výchovy je dát dítěti možnost získat jasné a vědomé informace z prostředí, díky jeho smyslům, myšlením a tím mu umožnit poznávat okolí a svět hlouběji a přesněji.
Matematické pomůcky rozvíjí u dítěte logické myšlení - počítání, srovnávání, rozlišování. Matematickou mysl mají všechny děti. Vědomě zkoumají matematický řád a pravidla. S čísly se děti seznamují v útlém věku, kdy jsou k tomu nejvíce vnímavé. Tříleté děti se zajímají o sled a řád, tedy, i o číselnou řadu. Díky Montessori matematickým pomůckám se učí počítat snadno a s nadšením.
Jazyk zahrnuje materiály podporující rozvoj řeči, výuku čtení i psaní. Skrze mluvení, psaní a čtení se přirozeně rozvíjí naše dovednost sebevyjádření, způsob jak komunikovat a porozumět, pocity, vnímání, emoce, představy i uvažování. Období citlivé pro jazyk je od 7 měsíců v děloze do 5,5 – 6 let.
Řeč je klíčem k sobě samému i ke společnosti. Umíme mluvit, abychom vyjádřili své potřeby a myšlenky, vedeme dialog, abychom diskutovali, vyprávíme, abychom komunikovali, dělili se o svá poznání a společně je prožívali.
Kosmická výchova - podpora zvědavosti a vrozeného zájmu o přírodu, o věci a místa kolem nich. Chápe člověka jako přirozenou součást, která má svět kolem sebe poznávat, porozumět mu a respektovat ho. Vede děti k pochopení souvislostí, spojení informací do tematických projektů, pomáhá učit se v souvislostech, pochopit řád světa, uvědomit si "své místo".