Školní vzdělávací program: „V pohádce a s pohádkou do světa“

Cíl programu

pomocí pohádkových postav připravit děti do života, pěstovat porozumění, přátelství a cit nejen k sobě samému

Filosofie naší MŠ

Rozvíjet samostatné a zdravě sebevědomé děti cestou přirozené výchovy, polo-
žit základy celoživotního vzdělávání všem dětem podle jejich možností, zájmů
a potřeb.

Čerpáme z programu Začít spolu a Zdravá mateřská škola, kde nás oslovily tyto zásady:

  • Podporujeme zdraví dětí, zdravě jíme
  • Dbáme na rytmický řád dne
  • Snažíme se o úzkou spolupráci s rodiči
  • Respektujeme individualitu každého dítěte
  • Dodržujeme dětské rituály ( vítání v ran.kruhu, oslavy narozenin apod.)
  • Podporujeme dětská přátelství a samostatnost
  • Umožňujeme tělesnou pohodu a volný pohyb
  • Rozvíjíme v dětech estetické cítění
  • Spolupracujeme úzce se ZŠ v okolí

Náš školní vzdělávací program ( dále již ŠVP ) umožňuje pedagogům v jednotlivých třídách pracovat samostatně a tvořivě s uskutečňováním  svých nápadů a s uplatněním své odborné způsobilosti.

Veškeré činnosti organizuje pedagog pro děti zajímavým způsobem tak, aby se každé dítě cítilo jistě, bezpečně a spokojeně.

Uplatňuje didaktický styl založený na principu vzdělávací nabídky, 
na individuální volbě a aktivní účasti dítěte. Probouzí v dětech chuť učit se a objevovat.

ŠVP je  dokumentem otevřeným, který na základě evaluačních (hodnotících) činností umožňuje dotvořit nebo přeměnit vzdělávání. Hodnotíme na konci týdne, po ukončení tématického celku, pololetně a celoročně.

V našem ŠVP klademe důraz :

  • na tvořivost pedagoga při uplatňování vzájemného propojení pětivzdělávacích oblastípři vlastním plánování denní vzdělávací nabídky ( dítě a jeho tělo, dítě a jeho psychika, dítě a ten druhý, dítě a společnost, dítě a svět )
  • na aktivitu dítěte prožitkovým učením s posilováním dětské zvídavosti a objevováním světa kolem nás
  • na emoční prožitky dětí
  • na spojení vzdělávacích témat se životem – sociální učení
  • na důslednou realizaci hodnocení obsahu, metod a forem denní nabídky a také hodnocení směrem k dítěti zaměřené na rozvoj každého dítěte jako jedinečné osobnosti, vzdělávací pokroky dítěte zaznamenáváme
  • na spoluúčast s rodinou v netradičních formách zajišťujících pohodovou atmosféru navozující klima důvěry mezi rodiči, školou a dětmi ( hravá odpoledne s rodiči, projekt Netradičně v Pohádce, atd.Tématické celky
    Náš ŠVP obsahuje 4 tématické celky s názvy :
    Podzim maluje, zima čaruje, jaro tancuje a léto se raduje.

V každém z tématických celků jsou zpracována podtémata obsahující návrhy okruhů námětů pro denní nabídku vzdělávacích činností dětem ze života kolem nás, které pedagog dále realizuje a konkretizuje stanovením dílčích cílů vzdělávacích oblastí a obsahem do třídních programů.

Třídní programy zpracovávají paní učitelky v počátku školního roku,
po poznání daného kolektivu dětí v podobě činnostní, ale vždy respektují nabídku činností dětem.

Klademe si za cíl dosáhnout u dětí ukončujících školní docházku výstupy – očekávané klíčové kompetence , tj. základní životní dovednosti.

  • Kompetence k učení
  • Kompetence k řešení problému
  • Kompetence komunikativní
  • Kompetence sociální a personální
  • Kompetence činnostní a občanské